torstai 3. marraskuuta 2016

Sanoja huskyhulluudesta

Sitä jotenkin naivisti ensimmäistä huskya hankkiessaan kuvittelee, että susta tulee ihan normaali koiranomistaja, tiedättekö, sellainen joka elää ihan normaalia elämää koira tai pari rinnallaan, ja sovittaa koirat ja niiden vaatimat aktiviteetit jotenkin omiin aikatauluihinsa. Sitä ei pieni ihminen edes tiedä siinä vaiheessa kuinka väärässä voi olla. Koirien sovittaminen aikatauluihin? haha... Siitä tulee omien aikataulujen sovittamista koirille. Tänään mulle tuli pyyntö, että voisinko käydä työpaikallani. Oli sellainen homma joka vaati paikanpäälle menemistä. "No kyllähän mä voin tulla, mutta tuun sit heti aamusti, kun puoleltapäivin on vetotreenit Harjavallassa!" Jep. Vetotreenit on merkattu aikatauluun... Työt tehdään silloin kun muilta puuhilta ehditään.

Niin ja se vetoharrastus. Puhutaan nyt siitäkin, kun kerran aiheeseen päästiin. Kerroin huskyn hankintaa harkitessani kasvattajille, että olen kiinnostunut vetoharrastuksesta. "Kyllähän sitä talveks vois jonku pulkan hankkia..." YEAH RIGHT! Juuri tänään aijemmin mietin, että sittenkun saa vähän rahaa säästettyä, niin pitäiskö hankkia eka kolmipyörä vai mönkkäri.. Pawtrekker ("koiraskootteri") ja rekihän multa löytyy jo. Ja treenit on aloitettu heti koirien saavutettua sopiva ikä.

"Näyttelyt ei ole kyllä yhtään mun juttuni", kerroin yhdelle huskykasvattajalle. Muutama kuukausi myöhemmin löysin itseni koirieni kanssa huvilasta toiselta puolen Suomea.. Jep olin huskynäyttelyissä...kierrettyäni ensin koko kesän läpi kaikki alueeni mätsärit.

Ja tiesittekö, että huskyihmiset vetää toisiaan puoleensa kuin magneetit? Ennen huskyja mietin usein, että ois kiva tutustua uusiin ihmisiin ja saada uusia kavereita.. Tuntui silloin niin hankalalta. Nyt riittää että etsit huskyihmisen ja kerrot sille, että sullakin on huskyja. Tadaa ja ihan kuin olisitte aina olleet ystäviä! Voitte alkaa yhdessä naureskella esim. noutajien omistajille.

Sitä joutuu usein myös selittelemään muita rotuja omistaville ihmisille erilaisia asioita lauseella: "Noku.. se on husky..." tai kokonaan koirattomille ihmisille: "Noku...mulla on husky"
Miksi sun koiras ei oo sisäsiisti, sehän tuli sulle jo monta viikkoa sitten?
-Noku se on husky...
Miksi sun koiratarhat on tehty panssariverkosta, sellanen erilainen aita ois ollu paljon halvempaa...
-Noku se on husky...
MITEN sun koira tuli läpi siitä HITON PANSSARIVERKOSTA?
-Noku se on husky
Miks sun kämppä näyttää tältä ja kuin sulla on silmä mustana?
-Noku mulla on husky...

Huskyn omistajuuteen liittyy ehkä jonkin verran ei-niin-iloisia sattumia ja hetkiä.. Mutta kaikki positiiviset hetket ja kokemukset pyyhkii ne pois mielestä kertaheitolla. Mä oon ainakin ihan rakastunut. Elämä muuttui huskien hankinnan jälkeen kertaheitolla ja hyvin dramaattisesti. Mut en oo kyllä päivääkään katunut, elämä näiden pikkususien kanssa on IHAN HELVETIN HUIKEETA!











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentti on tervetullutta :)